U x U

 

Jag tycker att vi behöver fler festivaler här i Sverige, och speciellt fler festivaler som sticker ut ur mängden och inte bara följer den typiska FKP Scorpiomallen, bokamassakändabandochvräkpåmedallt. Som ni kanske redan har koll på spred sig festivaldöden som en löpeld i somras, och mitt hjärta typ sprack. Inte nog med att flera goda festivaler gick i graven, dessutom satte detta troligtvis stor skräck i potentiella framtida arrangörer. För ingen vill egentligen starta upp ett stort projekt utan att veta att det kommer gå igenom, så är det bara. Jag själv har nosat lite på att arrangera festival, och minns själv att jag drömde mardrömmar om uteblivna besökare, dåligt väder, att ekonomin inte skulle gå runt och allmän flopp. Dessa rädslor kan göra så att vi missar många bra idéer och koncept, hur sämst är inte det?

 

Därför stödjer jag till 100 % den nya festivalen UxU i Umeå. Med ett helt nytt festivalkoncept tror jag att detta arr kan blåsa liv i festivalsverige. Att anpassa hela festivalen utifrån biljettköparna istället för utifrån en uppskattat biljettförsäljning är nytänkande, modigt och faktiskt rätt logiskt om man tänker efter. Det leder till större ekonomisk säkerhet för arrangörerna, och även till att folk som redan köpt biljetter känner sig delaktiga och pushar sina vänner till att göra samma sak, för ju fler desto bättre (bästa mottot för övrigt!)

 

Jag har självklart redan knipit en biljett, billigt som tusan dessutom, och tycker självklart att du skall göra desamma! Nu i starten är biljetterna så pass billiga att jag mer ser det som att stötta en spännande och rolig festivalidé än att jag faktiskt spikar ett besök i Umeå nästa sommar. För modiga arrangörer behöver allt stöd de kan få i dagens arma festivalklimat, så är det bara.

 

Om ni vill veta mer om nästa sommars stora grej, har festivalrykten skrivit om det här, och här kan ni se UxUs feta promo-video. Men framförallt tycker jag att ni skall klicka er in här och köpa en biljett på stört.

Länge leve nya festivaler!  


Kärlek
Postat av: Charlie

Definitivt ett intressant koncept, och det är mycket möjligt att jag kommer köpa en biljett för att stödja. Men jag hoppas verkligen att det blir en camping om jag ska känna mig motiverad att faktiskt åka.

Svar: Ja, camping gör så otroligt mycket. Men för att det skall bli camping måste folk köpa biljetter i tid, så köp käre vän ;)
Sanna

2013-09-29 @ 19:24:55
Postat av: Charlie

Biljett köpt och ytterligare 15 sekunder festival åt folket :)

Svar: Såg detta! yey!
Sanna

2013-09-29 @ 23:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: