Detta är allt jag kan.

 (För övrigt credd till Matilda, hennes tumblr har alltid bästa bilderna. Bra tjej!) 
 

Idag i skolan diskuterade mina klasskamrater den nya säsongen av Sveriges Top Model. Spännande tänkte jag, så för att hänga med lite surfade jag in på Tv3-play och tog mig en titt. En liten del av mig är egentligen emot det faktum att folk tävlar i utseende, men i dagens samhälle tävlar man i allt, så det är ingen idé att klaga. Något jag dock reagerade på var när en av tävlingsdeltagarna, en 18-årig tjej, säger Detta är allt jag kan, allt jag är bra på.

Det gör så jävla ont i mitt hjärta att titta på ett program där en tjej i min egen ålder har en sådan bild av sig själv. Att det enda hon är bra på är att posera och att vara snygg. Att den enda bra kvalitén hon besitter är sitt utseende. Vad har hänt med hennes självbild egentligen? Och hur i hela fridens namn är det ens möjligt att ha en sådan inställning? Hur kan det ha gått så långt att en människa faktiskt inte värderar sig högre? Jag blir även mörkrädd när jag tänker på hur hennes föräldrar, vänner och lärare har betett sig, för något är så hemskt fel när en människa ens säger så. Att man som snygg tjej inte kan göra något annat än att vara just snygg.

Jag ville bara ruska om denna flicka och säga, skärp dig! Inse att du har så många fler bra kvalitéer än ditt utseende. Och snälla gråt inte för att du åker ut i en värdelös skönhetstävling, för du är bättre än så. Alla är bättre än så.  


Kärlek

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: